JAK “ROZŁADOWAĆ” DZIECKO NA ADRENALINIE?

JAK “ROZŁADOWAĆ” DZIECKO NA ADRENALINIE?

Czemu dzieci są „niegrzeczne”? Często to zasługa ich ciał, które pozbywają się adrenaliny z mięśni.

Reakcja ciała każdego człowieka na zagrożenie jest zawsze taka sama. Do naszych mięśni dostaje się adrenalina, żeby wesprzeć ucieczkę lub walkę. Fizjologiczna reakcja ciała dziecka słyszącego „Daj mi Twoją zabawkę” jest podobna do reakcji ciała dorosłego człowieka na widok drapieżnika gotowego do skoku.

Mądre ciało

Nawet, jeżeli w takiej sytuacji dorosły pomoże dziecku i zagrożenie zabrania zabawki zostaje zażegnane, to mięśnie dziecka muszą popracować, adrenalina już się do nich dostała. Ciało dziecka samo zaczyna biegać, skakać, machać kończynami. Umysł ma w tym nikły udział. Mądre ciało wie, że zalegająca w mięśniach adrenalina staje się trucizną.

Czy zatrzymasz fizjologię?

Wyobraź sobie, że próbujesz zatrzymać wydalanie moczu, podczas siusiania. Większość z nas nie potrafiłaby tego zrobić. Te, którym udałoby się przerwać siusianie, musiałyby prędzej czy później wydalić resztę moczu.

Potrzeba ruchu, gdy w mięśniach znajduje się adrenalina, jest taką samą potrzebą fizjologiczną jak wydalanie moczu. Nawet jeżeli uda Ci się zatrzymać ruchliwe dziecko, to prędzej czy później jego ciało będzie musiało zrealizować zatrzymany ruch.

Higiena emocjonalna

Uczymy dzieci higieny. Trzeba myć ręce przed każdym posiłkiem żeby zarazki nie wywołały choroby. A co z higieną emocjonalną? Ile razy w ciągu dnia dają znać o sobie w grupie „zarazki emocjonalne” czyli zakamuflowane w mięśniach dzieci „pokłady” adrenaliny?

Mycie” mięśni z adrenaliny

Żeby zadbać o higienę emocjonalną (własną i dzieci), codziennie rano przed zajęciami włącz energetyczną i nowoczesną muzykę i pobaw się z dziećmi na przykład w zwierzątka. Skaczące kangury, żabki i zające; tupiące słonie, hipopotamy i dziki; biegające gazele, jelenie i wilki. Dołącz do tego robienie rękami wentylatorków (w lecie na chłodzenie, w zimę na ocieplenie).

Efekt gwarantowany

Im więcej różnorodnych zabaw ruchowych (bez rywalizacji), tym mniej „zarazków emocjonalnych”. Za każdym razem kiedy w grupie jest konflikt, hałas, niesłuchanie stosuj zabawy ruchowe. Daj się dzieciom wyszaleć, aż do wyczerpania adrenaliny w mięśniach.

Tańce Wychowańce pozwalające DZIECIOM ZREALIZOWAĆ POTRZEBĘ RUCHU W 3 MINUTY poznaj na warsztacie “ShowPedagogika cz.2”. Tutaj link do harmonogramu a tutaj do warsztatu multimedialnego.

Dodaj komentarz

Dyscyplina bez nakazów

Warsztaty dla nauczycieli przedszkola, klas 0-2 i świetlic.
Zajęcia w każdym województwie.
Dla zabieganych warsztaty multimedialne.

Pozostańmy w kontakcie

Przypominajka o warsztatach :)

Regulamin Polityka prywatności

×

Koszyk

Zamknij panel