Naucz dzieci mówić „Dzień dobry” bez przypominania

Naucz dzieci mówić „Dzień dobry” bez przypominania

Pytanie, które zadawałaś już dzieciom wielokrotnie „Co mówimy gdy ktoś wchodzi do grupy?”, wywołuje chóralne „Dzień dobry”. Zazwyczaj, tylko tyle. Dzieci nadal nie potrafią powiedzieć „Dzień dobry” bez przypominania. Dlaczego? Na tworzenie nawyków wychowawczych jest inny sposób.

Dzieci są chłonne jak gąbka, którą wystarczy zanurzyć w wodzie, żeby nabrała właściwości, na których nam zależy. Gąbka nie jest mokra na zawsze. Bez zanurzania jej w wodzie „od czasu do czasu”, gąbka szybko wyschnie.

Środowisko ważniejsze od genów

Wyniki coraz większej ilości publikowanych badań wskazują, że największy wpływ na zachowania dzieci (i każdego człowieka), ma środowisko. Geny mają zapisane informacje, które w zależności od środowiska aktywują się lub nie.

Na co masz wpływ?

Nauczyciel nie ma wpływu, lub ma nikły wpływ na środowisko domowe dzieci, ale ma realny wpływ na środowisko dzieci w przedszkolu. „Co robimy i czego uczymy” ma mniejsze znaczenie niż to, „Jak to robimy i jak uczymy”.

Jak tę wiedzę zastosować w praktyce? Najlepiej zobrazuje to przykład z uczeniem dzieci mówienia „Dzień dobry” bez przypominania.

Energetyczne „Dzień dobry”

Pomyśl o radosnym i energetycznym utworze, który lubisz. Zaśpiewaj refren zamieniając dotychczasowe słowa na zwrot „Dzień dobry”, tylko „Dzień dobry”. Upewnij się, że całość brzmi radośnie i energetycznie.

Rano, gdy dzieci będą wchodziły do grupy, witaj je nowym refrenem, Twojej ulubionej piosenki. Później, śpiewaj z dziećmi „Dzień dobry” bez okazji. Zadbaj, żeby dobrze się bawiły.

Chwalcie się nowym hymnem

Wykreuj sytuacje, w których dzieci mogą zaśpiewać „Dzień dobry” na powitanie innych osób. Umów się z pracownikami przedszkola, żeby odwiedzali Waszą grupę. Bądź czujna. Twoim zadaniem jest pierwszej intonować „Dzień dobry”.

Gdy dzieci będą sprawnie śpiewać „Dzień dobry”, czas na kolejny etap. Odwiedzajcie, z „Dzień dobry” na ustach, inne grupy przedszkolne i pracowników przedszkola. Powiedz wcześniej dzieciom, że chcesz zaskoczyć resztę przedszkola Waszym nowym hymnem.

Krzewiciele „Dzień dobry”

Wybierzcie się na spacer do pobliskiego sklepu lub innego lokalu z „misją” szerzenia „Dzień dobry”. Dzieci będą zachwycone. Oczywiście wykorzystuj każdą okazję na śpiewanie nowego hymnu. Przed wejściem do autobusu wycieczkowego, w szatni w teatrze lub gdy zobaczysz w drzwiach sali rodzica.

Minimum tydzień

Dobrze, żeby faza „nasiąkania” każdym nowym nawykiem trwała minimum tydzień. Dla lepszego efektu powstrzymaj się przez ten czas od tłumaczeń konieczności mówienia „Dzień dobry”. W tydzień nauczysz dzieci z odwagą i entuzjazmem mówić (lub śpiewać) „Dzień dobry” bez przypominania. W następnych tygodniach wracaj do tej zabawy od czasu do czasu. Warto zanurzyć gąbkę w wodzie „od czasu do czasu”, żeby była cały czas mokra 🙂

Tańce Wychowańce pozwalające DZIECIOM ZREALIZOWAĆ POTRZEBĘ RUCHU W 3 MINUTY poznaj na warsztacie “ShowPedagogika cz.2”. Tutaj link do harmonogramu a tutaj do warsztatu multimedialnego.

Dodaj komentarz

Dyscyplina bez nakazów

Warsztaty dla nauczycieli przedszkola, klas 0-2 i świetlic.
Zajęcia w każdym województwie.
Dla zabieganych warsztaty multimedialne.

Pozostańmy w kontakcie

Przypominajka o warsztatach :)

Regulamin Polityka prywatności

×

Koszyk

Zamknij panel